TANULÁSI ZAVAROK TERÁPIÁJA
Tanulási zavarnak nevezzük azt a jelenséget, amikor egy gyermek átlagos oktatási körülmények között nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni. Jellemző, hogy iskolai teljesítményük ezeken a területeken jelentősen elmarad az intelligenciaszintjük alapján elvárhatótól.
A tanulási zavar jelei már óvodáskorban is megmutatkoznak, de fejlesztéssel korrigálhatók a részképességbeli lemaradások. A gyermek megfigyelése során a következő hiányosságokat vehetjük észre:
- rendezetlen, bizonytalan mozgás, nagymozgások fejlődése eltér, térorientációs és testséma problémák
- gyenge finommotorika, rossz ceruzafogás, elmaradt rajzszint
- kialakulatlan oldaliság, jobb-bal kezét váltogatja
- figyelmetlenség
- beszéde megkésett, beszédészlelési, beszédértési nehézségek
- nyelvi fejlődése életkorától eltérő, szótalálási nehézségek, artikulációs problémák jellemzők, nehezen tanul verset
Diszlexia prevenció: Ha a szűrővizsgálatok diszlexia veszélyeztetettséget jeleznek, akkor érdemes a terápiát rögtön elkezdeni, hiszen minél korábban megkezdjük a fejlesztést, annál eredményesebb lesz. A terápia célja a helytelen olvasási szokások kialakulásának megelőzése. Játékos formában a következő 3 fő terület fejlesztését célozzuk meg: téri tájékozódás, beszéd és ritmus.
Sok esetben csak az iskolában derül fény a tanulási nehézségekre, tanulási zavarokra. A gyermek nem tud megfelelően teljesíteni, lemaradása egyre nő, másodlagos tünetként megjelenhet figyelemzavar, ingerlékenység, impulzivitás. A fejlesztés ekkor már sokkal célzottabb kell hogy legyen.
A diszlexia reedukáció folyamán a már diszlexiássá, diszgráfiássá vált, olvasási, írási és helyesírási nehézségeket mutató gyermekek terápiája történik a Meixner Ildikó által kidolgozott módszer alapján. A fejlesztések alappillére az olvasás-írás megtanítása, amely természetesen kiegészül a nyelvi készségek és az részképességek fejlesztésével.